Wednesday, March 29, 2017

Sukan Dart bukan setakat balingan percuma..

Percaya atau tidak , permainan dart sebenarnya sukan kompetitif profesional , tetapi kita akan lebih mudah untuk melihat ia dimainkan di pub tempatan atau bar. Ia adalah satu permainan yang mencabar dan memerlukan tahap kemahiran yang tinggi, ketepatan dan tangan yang stabil. Anda mungkin tidak tahu, ianya memberi manfaat kesihatan yang besar .

Berikut adalah 10 manfaat kesihatan apabila anda bermain Dart :-



1. Melegakan tekanan : "Berehat" merehatkan fikiran anda daripada terus bekerja, anda boleh mula berehat dan akan mendapat mental dan fizikal yang cukup relax apabila anda membuat aktiviti riadah, dan dart adalah lencongan positif untuk terus relax sama ada di tempat kerja atau di rumah!

2.  Membina kerja berpasukan : Melontar dart boleh mengajar anda untuk berinteraksi dengan orang lain dan berjaya bersama-sama sebagai satu pasukan. Bermain dalam pasukan akan membuatkan anda lebih mudah untuk bersosial.


3. Meningkatkan koordinasi tangan / mata : Bermain dart boleh meningkatkan koordinasi tangan & mata. Jumlah balingan yang tinggi adalah memerlukan fokus @ ketepatan. 

4. Meningkatkan kemahiran sosial : Bermain dart bukan hanya untuk orang-orang yang mahu menjadi berdaya saing, ia merupakan acara yang boleh anda lakukan untuk berseronok dengan rakan-rakan !

5.  Meningkatkan konsentrasi : Fokus utama adalah apabila tiba giliran anda untuk tujuan balingan ke “bullseye“ itu . Ketidak tetapan balingan akan membuatkan anda merasa rugi. Dengan itu menjadikan anda lebih peka untuk fokus untuk menjadi yang terbaik.





6.  Menguatkuasakan pemikiran strategik : Bermain dart juga melibatkan banyak perancangan strategik kerana setiap lontaran adalah langkah taktikal. Pemikiran strategik yang lebih baik boleh diterjemahkan kepada perancangan logik setiap hari . 

7.  Membina keyakinan : Menang di dart ada tugas yang mudah dan dengan lebih banyak latihan pasti kejayaan meningkat. Maknanya ia boleh meningkatkan keyakinan anda dan membina harga diri yang lebih besar. 

8.  Menggunakan kemahiran bukan lisan : Apabila bermain di pasukan yang berdaya saing , anda perlu berkomunikasi dengan rakan sepasukan anda menggunakan sama ada isyarat tangan atau dengan membaca bahasa badan mereka supaya anda boleh mengetahui apa langkah seterusnya yang perlu anda ambil. Anda juga boleh belajar daripada profesional bagaimana untuk bermain dengan menonton bagaimana mereka menjatuhkan antara satu sama lain.

9.  Menggalakkan bersantai : Sebagai pengurang tekanan, dart boleh membantu anda berehat di tengah hari yang sibuk. Bermain dengan rakan atau sesi latihan solo semasa berehat di tempat kerja boleh menjadikan anda lebih cergas dan cerdas.

 10.  Menanamkan rasa kawalan diri : Melontar dart dan memberi tumpuan apabila bermain dart boleh meningkatkan Propriosepsi , atau pengetahuan tentang kedudukan tubuh anda sendiri , yang dapat meningkatkan kesedaran akan pergerakan anda . Belajar untuk mengawal pergerakan anda juga boleh membantu dengan mendisiplinkan diri.



No comments:

Post a Comment